Steunpunt toeslagenaffaire

Ervaar je problemen of stress door de fouten die gemaakt zijn bij de kinderopvangtoeslag? Dan kun je gratis terecht bij ons Steunpunt Toeslagenaffaire. 

Een luisterend oor

Ons team biedt een luisterend oor én helpt je graag verder met vragen of problemen! Ook als je twijfelt of je gedupeerd bent. 

Neem contact op via toeslagenaffaire@stichtsevecht.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Als je je telefoonnummer doorgeeft, bellen we je terug.

Waarschuwing:

Belangrijke data:

Hulp bij schulden (kindregeling)

Ben je 18+ en heb je recht op de kindregeling? Heb je problematische schulden? Dan kun je extra hulp krijgen via de gemeente. We doen een voorstel aan schuldeisers om je schulden kwijt te schelden. Jij betaalt niets. Ontving je de brief van de kindregeling vóór 1 november 2023? 

Dan kun je je uiterlijk 1 november 2025 melden voor hulp. Als je de brief later ontving, heb je meer tijd.

Extra schade indienen

Ben je een gedupeerde ouder en heb je een definitieve beoordeling van je schade? Denk je dat je schade groter is dan beoordeeld? Tot 1 januari 2026 kun je een aanvraag indienen voor extra schade. Is je beoordeling gestart na 1 januari 2025 en nog niet definitief? Dan heb je nog 6 maanden voor een aanvraag na de definitieve beoordeling.

Ondersteuning bij alle levensgebieden

Jij vertelt wat er nodig is in jouw situatie. Samen kijken we wat we kunnen doen om jou en/of je gezin te helpen. Zodat je verder kunt. We bieden ondersteuning bij:

  • Geldzaken (inkomen en schulden)
  • Gezondheid (geestelijk en lichamelijk)
  • Gezin (kinderen en partner)
  • Woonruimte (woonkosten en energierekening betalen, inrichting)
  • Tijdbesteding (werk en opleiding)

Vast contactpersoon

De ondersteuning is er voor ouders, kinderen, ex-partners en nabestaanden. Vanuit het Steunpunt krijg je een vast contactpersoon. Die maakt samen met jou een plan van aanpak. Daarin staat wat er besproken is en wat we gaan doen om jouw situatie te verbeteren.

Nieuwe regels voor brede ondersteuning

Sinds januari 2025 gelden er wettelijke termijnen voor de ondersteuning vanuit de gemeente. Zo weet je precies hoe lang bepaalde stappen mogen duren. Zoals een plan van aanpak maken na het eerste gesprek (8 weken), bepalen welke spullen je nodig hebt voor een nieuwe start (6 maanden) en je plan aanvullen met de hulp die nodig is (termijn van 2 jaar).

Er zijn fouten gemaakt met de kinderopvangtoeslag. De regels werden fout of te streng toegepast. Hierdoor kregen ouders geen kinderopvangtoeslag meer. En moesten ze de eerder ontvangen toeslag terugbetalen. Dat had nooit mogen gebeuren. De overheid wil deze fouten graag herstellen.

Brede ondersteuning: een nieuwe start en herstel naar de toekomst

De Belastingdienst regelt de compensatie voor wat er in het verleden is misgegaan. Maar misschien heb je ook ondersteuning nodig voor je toekomst. Om een nieuwe start te maken op het gebied van je geldzaken, gezin, wonen, gezondheid, werk en opleiding. Dit kan bij het Steunpunt Toeslagenaffaire. We bieden brede ondersteuning voor een nieuwe start en herstel naar de toekomst.

Je hebt je aangemeld bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)(Verwijst naar een externe website)

Bij je aanmelding heb je laten weten dat je ook ondersteuning wilt van de gemeente. Je krijgt dan een vast contactpersoon. Die luistert ernaar welke ondersteuning jij en/of je gezin nodig hebben.

Plan van aanpak

Samen met jou maakt de contactpersoon een plan van aanpak. Daarin staat wat we gaan doen om jouw situatie te verbeteren. De contactpersoon biedt hulp bij geldzaken, gezin, wonen, gezondheid, werk en opleiding.

Blijvend contact mogelijk

Als het nodig is schakelen we (andere) hulpverlening in. We blijven contact houden, als je dat prettig vindt. Hoe gaat het na een halfjaar, een jaar en na twee jaar?

Je bereikt het Steunpunt Toeslagenaffaire via toeslagenaffaire@stichtsevecht.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Als je je telefoonnummer achterlaat, bellen wij je graag terug.

Zijn jouw ouders gedupeerd door de toeslagenaffaire? Voor jou is er de kindregeling. Je krijgt hier een brief over van de Belastingdienst. Daarin staat ook informatie over het geldbedrag dat je krijgt. Naast dit geld kun je hulp krijgen van de gemeente. Dit noemen we brede ondersteuning.

We staan voor je klaar

Wil je met iemand van de gemeente praten over de kinderopvangtoeslagaffaire en de problemen die dat heeft opgeleverd? Of heb je andere vragen? We helpen je graag.

Wie je kan helpen, hangt af van je leeftijd

Samen stappen maken

Je krijgt een vast contactpersoon. Die luistert naar jouw verhaal en bespreekt welke stappen je wilt maken. Je kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij geldzorgen en overzicht op je financiën. Ook kunnen we ondersteuning bieden als je niet zo lekker in je vel zit of gezondheidsproblemen hebt. De contactpersoon helpt je bij het zoeken naar werk of het volgen van onderwijs. En je kunt hulpvragen van je eigen gezin delen.

Hulp bij problematische schulden

Heb je schulden? Meld je dan bij ons! Als Steunpunt maken we samen met jou een overzicht van al je inkomsten, uitgaven en schulden. Het geld dat je ontvangen hebt van de kindregeling laten we met rust: dit mag je houden.

Als je aan de eisen voldoet, doen we een aflossingsvoorstel bij de schuldeisers. Het Steunpunt Toeslagenaffaire zorgt voor de aflossing, wanneer het voorstel goedgekeurd wordt. Dat betekent dat je niet meer financieel de lasten draagt van je schulden. Ook helpen we bij het maken van een nieuwe start, bijvoorbeeld het vinden van werk of een opleiding.

Sinds juli 2023 bestaat er een landelijke herstelregeling voor ex-toeslagpartners van ouders die gedupeerd zijn. Vanaf september 2023 ontvangen de eerste ex-toeslagpartners (die bekend zijn bij de Belastingdienst) een brief om zich aan te melden voor deze regeling.

Als je in januari 2024 nog geen brief hebt ontvangen, kun je vanaf eind januari 2024 kijken op de websitepagina ’Herstel toeslagen(Verwijst naar een externe website)’.

De ex-toeslagpartner regeling

De regeling bestaat uit het volgende:
 

  • Een compensatiebedrag van €10.000,-
  • Brede ondersteuning vanuit de gemeente
  • Hulp bij schulden
  • Hulp bij schade

Op de website herstel.toeslagen.nl(Verwijst naar een externe website) kun je zien of je voor de regeling in aanmerking komt.

Brede ondersteuning vanuit de gemeente

De gemeente biedt brede ondersteuning, in de vorm van een vast contactpersoon binnen ons steunpuntteam. Deze medewerker luistert naar je verhaal en bespreekt waar ondersteuning geboden kan worden. Samen maken we een plan van aanpak om jouw situatie te verbeteren. Wanneer nodig schakelen we (andere) hulpverlening in.

Meld je aan per mail

Wil je ondersteuning ontvangen? Meld je dan bij ons nadat je de brief hebt ontvangen. Dit kan via het e-mailadres van het steunpunt: toeslagenaffaire@stichtsevecht.nl(Verwijst naar een e-mailadres).

De nabestaandenregeling helpt partners en kinderen van overleden gedupeerde ouders. En de nabestaanden van overleden kinderen. Je krijgt een geldbedrag. Heb je hier recht op? Dan neemt de Belastingdienst contact met je op. Vanaf april 2024 worden nabestaanden actief gebeld. Lees meer op deze webpagina van Herstel Toeslagen(Verwijst naar een externe website).