Meldpunt problemen met verhuurder
Particuliere woningverhuurders moeten zich houden aan de Wet goed verhuurderschap. Daarin staan een aantal regels over bijvoorbeeld de hoogte van de borg, servicekosten, intimidatie of discriminatie. Houdt jouw verhuurder zich hier niet aan? Meld dit dan bij de gemeente.
Dit zijn de 7 regels waar een verhuurder zich volgens de Wet goed verhuurderschap aan moet houden. Bij overtreding van een of meer van deze regels kun je een melding doen:
1. De verhuurder wil meer dan 2 maanden huur als borg
Een verhuurder mag niet meer dan 2 maanden de kale huurprijs aan borg vragen. Dit geldt voor huurovereenkomsten vanaf 1 juli 2023. Bij huurovereenkomsten tot 1 juli 2023 mag de borg maximaal 3 maanden kale huur zijn. De kale huurprijs is de huurprijs zonder bijkomende kosten zoals gas, water en licht.
Als een huurder de huurovereenkomst opzegt, moet de verhuurder de borg binnen 2 weken na de einddatum van de overeenkomst terugbetalen.
2. De verhuurder vraagt naast huur en borg nog extra bemiddelingskosten
Een verhuurbemiddelaar mag maar één keer bemiddelingskosten vragen. Als een verhuurder al bemiddelingskosten heeft betaald, dan hoeft een huurder niet ook bemiddelingskosten te betalen.
3. De verhuurder wil de huurovereenkomst niet op papier zetten
De verhuurder is verplicht alle afspraken met de huurder schriftelijke vast te leggen in een huurcontract. Op de huurovereenkomst moet een handtekening staan van de huurder én van de verhuurder.
4. De verhuurder heeft informatie over de rechten en plichten van de huurder niet schriftelijk vastgelegd
De verhuurder moet de huurder duidelijke en begrijpelijke informatie geven over:
- Rechten en plichten als huurder van de woning
- De hoogte van de borg en wanneer de huurder de borg terugkrijgt als het huurcontract eindigt
- De servicekosten: de huurder moet een compleet overzicht van de kosten krijgen
- Hoe de huurder met de verhuurder in contact kan komen
- De contactgegevens van het meldpunt van de gemeente, waar de huurder terecht kan als er problemen zijn met de verhuurder
5. De verhuurder geeft geen verduidelijking van de servicekosten of geen jaarlijkse afrekening
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Een verhuurder moet elk jaar (binnen 6 maanden na het einde van het jaar) een overzicht van de servicekosten aan de huurder geven of opsturen.
6. De verhuurder discrimineert of intimideert bij de toewijzing van een woning
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet discrimineren op grond van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of om een andere reden.
Zij mogen ook niet bedreigen of bang maken. Een verhuurder mag bijvoorbeeld niet dreigen met het opzeggen van het huurcontract of het afsluiten van de elektriciteit wanneer ergens een verschil van mening over bestaat. Ook mag een verhuurder geen lichamelijk of psychisch geweld gebruiken (of dreigen dat te gebruiken) om de huurder te dwingen iets te doen, niet te doen of te accepteren.
7. De verhuurder heeft bij een arbeidsmigrant de huurovereenkomst gekoppeld aan de arbeidsovereenkomst. Of heeft de rechten en plichten die in de huurovereenkomst staan niet in een taal geschreven die de arbeidsmigrant begrijpt
Het huurcontract mag niet vastzitten aan een arbeidscontract. Een arbeidsmigrant krijgt dus een aparte huurovereenkomst en een aparte arbeidsovereenkomst. Dat betekent dat iemand niet hoeft te verhuizen als de baan stopt.
De rechten en plichten die in de huurovereenkomst staan, moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
Hoe gaan we om met je melding?
- Wij onderzoeken je melding om te bepalen of we hiertegen kunnen optreden.
- Als dat nodig is doen we een controle aan huis.
- Zien we bij de controle bewijs voor een overtreding door de verhuurder? Dan starten we een handhavingsprocedure.
- Je krijgt altijd bericht of we jouw melding wel of niet in behandeling nemen.
Overlast melden
Bij directe overlast bel je de politie:
- Telefoonnummer bij spoed: 112(Verwijst naar een telefoonnummer)
- Bij minder dringende zaken: (0900) 88 44(Verwijst naar een telefoonnummer)
Wil je strafbare feiten liever anoniem melden, neem dan contact op met Meld Misdaad Anoniem(Verwijst naar een externe website) via (0800) 70 00(Verwijst naar een telefoonnummer).
Hulp bij een juiste huurprijs en veilige woning
De huurcommissie(Verwijst naar een externe website) kan voor jou berekenen wat een rechtmatige huurprijs is voor je kamer of woning. De huurcommissie spreekt je verhuurder niet erop aan als je huur te hoog blijkt te zijn, dat moet je zelf doen.
Je kunt de hulp van het huurteam inroepen als je verhuurder zich niet houdt aan de veiligheidseisen en eisen voor beheer en onderhoud van de woning. Of als je verhuurder je bedreigt of intimideert.
Heb je een vraag of wil je meer informatie?
Stuur een e-mail naar info@stichtsevecht.nl(Verwijst naar een e-mailadres). We helpen je graag verder!