Strooiacties in Stichtse Vecht om asfalt te beschermen

Vannacht strooit gemeente Stichtse Vecht zout op sommige wegen om het asfalt te beschermen. We koelen zo de wegen en hopen daarmee de kans op schade te voorkomen. Het asfalt kan vanwege het warme weer warmer dan 50 graden worden.

Zout koelt het asfalt doordat het vocht aan de lucht onttrekt. Waar we in de winter strooien om gladheid te voorkomen en bestrijden, hopen we nu dus het asfalt te beschermen. We gebruiken hiervoor zout, omdat dat langer blijft liggen dan water (dat verdampt). Dit is vooral nodig bij rotondes, waar het asfalt meer aan de banden blijft plakken.