Toegankelijkheid

Home > Inwoners > Toegankelijkheid

Toegankelijkheid

Gemeentelijke websites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen, zodat de website door iedereen en overal te gebruiken is.

Waarom toegankelijk

Een toegankelijke website is zo ontworpen, gebouwd en ingericht dat deze door alle bezoekers goed te gebruiken is. Dus ook voor bezoekers die blind, slechtziend, doof of dyslectisch zijn. Of voor bezoekers met een motorische beperking of bezoekers die moeite hebben met het begrijpen van teksten. Een toegankelijke website is ook beter vindbaar voor zoekmachines.

Gemeente Stichtse Vecht onderstreept het belang van een toegankelijke website voor iedereen.

Meer informatie over online toegankelijkheid zie www.digitoegankelijk.nl

Toegankelijkheidsverklaring

Er wordt dagelijks gewerkt aan de toegankelijkheid van de website. In november 2017 is opnieuw een toegankelijkheidsinspectie uitgevoerd. Hieruit zijn punten gekomen, zoals:

Onderdeel: PDF-documenten

Onderdeel: website

  • Richtlijn: 2.2.1: De 'uw mening' knop is niet met het toetsenbord te bereiken/bedienen. 
  • Oplossing: zorg ervoor dat de 'uw mening' knop met de tab-toets op het toetsenboord te benaderen is.
  • Oplostermijn: opgelost.

  • Richtlijn: 4.1.1: in de code moeten alle id's uniek zijn. 
  • Oplossing: zorg ervoor dat id's niet dubbel voorkomen
  • Oplostermijn: opgelost.

Onderdeel: klanttevredenheidsformulier 'uw mening'

  • Richtlijn: 2.4.4: het linkdoel van de sluiten knop is niet voldoende. 'x' beschrijft voor screenreader gebruikers niet goed waar deze knop voor dient. Dit komt voor in het 'uw mening' pop-up venster. Zie alle pagina's waar het 'uw mening' pop-up venster zicht bevindt.
  • Oplossing: contact met leverancier om de 'x' aan te passen naar bijvoorbeeld 'sluiten'.
  • Oplostermijn: 4e kwartaal 2017.

  • Richtlijn 3.3.1: in het 'uw mening' formulier is geen goede fout identificatie. De foutmelding 'Eén of meerdere vragen zijn nog niet ingevuld. Klik op OK om verder te gaan.' identificeert niet de velden waar iets fout is gegaan. Verwijs tekstueel naar het invoerveld dat niet correct is ingevuld. Een algemene melding mag, als er vervolgens bij de desbetreffende velden ook een tekstuele identificatie is dat het veld niet is ingevuld. 
  • Oplossing: er wordt naar een korte termijn oplossing gezocht. In 2018 zal een structurele oplossing worden doorgevoerd.
  • Oplostermijn: 4e kwartaal 2017 en 2e kwartaal 2018.

Aanpak om de toegankelijkheid van onze website te bevorderen

Wij hebben de volgende maatregelen genomen om naleving van de online toegankelijkheidseisen te bevorderen:

  • Onderzoek: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) onze website op toegankelijkheid. Gevonden knelpunten lossen wij duurzaam op.
  • Interne controle vóór publicatie: onze redactie toetst vóór publicatie alle content op toegankelijkheid.
  • Software: onze redacteuren gebruiken speciale software om informatie (tekst, beeld, video) beter toegankelijk te maken.
  • Training werknemers: onze redacteuren hebben een training over toegankelijkheid gevolgd.

Toegankelijkheid bij documenten

  • Op deze website worden alleen PDF-documenten geplaatst.
  • Er zijn stappen gezet om alleen toegankelijke PDF-documenten te plaatsen. Hier zijn nog stappen in te maken.
  • De volgende documenten zijn niet toegankelijk:
    • ondertekende proces-verbalen bij verkiezingen (plaatjes PDF)
    • kaartmateriaal in PDF-vorm.
    • documenten die in het kader van transparant bestuur zijn geplaatst, zoals jaarverslagen klachtenbehandeling

Overzicht websites die onder verantwoording van de gemeente vallen

Probleem met de toegankelijkheid van deze website?

Als u ondanks de maatregelen die wij al hebben genomen een toegankelijkheidsprobleem ervaart op onze website, laat het ons dan weten. Geef uw melding door aan de gemeente:

Vermeld in ieder geval het probleem dat u ervaart en de link naar de pagina waar het probleem zich voordoet. Dank u wel!