DigiD & online betalen

Home > Inwoners > DigiD & online betalen

DigiD & online betalen

DigiD, algemene informatie

Bij gemeente Stichtse Vecht kunt u inloggen met uw DigiD. Voortaan kunt u met DigiD naar steeds meer overheidsinstellingen op internet.

U kunt steeds meer overheidszaken via internet regelen. Bijvoorbeeld een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie aanvragen, of uw belastingaangifte doen. Hierbij moet de overheid wel zeker weten wie u bent. Aan het loket laat u dan uw paspoort of uw rijbewijs zien, of u zet een handtekening. Op internet gebruiken we hiervoor DigiD (spreek uit: 'Diegiedee').
Vraag uw DigiD inlogcode aan, zodat u steeds meer overheidszaken via internet kunt regelen.

DigiD staat voor Digitale Identiteit. DigiD is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet kan controleren wie u bent. Met uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u steeds meer zaken met de overheid op internet regelen. Bijvoorbeeld voor uw belastingaangifte bij de Belastingdienst.

Bij de gemeente Stichtse Vecht kunt u bijvoorbeeld een uittreksel aanvragen, een afspraak maken, uw belastingzaken regelen, of een vergunning aanvragen. Er wordt steeds meer mogelijk met DigiD.

Vraag uw DigiD inlogcode aan

U vraagt in drie stappen uw DigiD inlogcode aan:

  • Stap 1: Ga naar http://www.digid.nl/ en ga naar 'Aanvragen'.
  • Stap 2: U vult uw burgerservicenummer (BSN) en uw gegevens in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt u binnen 5 werkdagen een brief met een persoonlijke activeringscode.
  • Stap 3: U gaat opnieuw naar http://www.digid.nl/ en kiest ‘Activeren’. Daar activeert u uw registratie. U bevestigt uw wachtwoord, of u kiest voor een nieuw wachtwoord.

Nu kunt u met uw DigiD inlogcode producten of diensten on line af nemen via www.stichtsevecht.nl/onlineregelen, en bij andere overheidsinstellingen.

Online betalen, algemene informatie

U kunt bij de gemeente Stichtse Vecht voor een aantal producten direct afrekenen met behulp van iDEAL of met uw Visa of Mastercard. U hoeft dan niet meer naar het gemeentehuis te komen.

  • Met iDEAL kunt u direct betalen in de vertrouwde internet betaalomgeving van uw eigen bank, op basis van de specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank. Als internetbankierder kunt u direct gebruik maken van iDEAL, zonder dat u zich daarvoor hoeft aan te melden.
  • Wanneer u met een Visa of Mastercard betaalt wordt gevraagd om uw CVC-code (Card verificatie code). Creditcards hebben een CVC-code als extra beveiliging voor online transacties. Deze staat op de achterzijde van uw creditcard vermeld. Indien de CVC-code van uw creditcard uit meer dan 3 cijfers bestaat, vul dan alleen de laatste 3 cijfers in.

Om te garanderen dat u veilig kunt betalen is de verbinding beveiligd met behulp van SSL (Secure Socket Layer). Dit is de meest toegepaste beveiligingsmethode en zorgt ervoor dat uw gegevens niet kunnen worden onderschept door derden.

De online betaling kan mislukken, omdat de ingevulde gegevens niet kloppen, u misschien te weinig saldo hebt of u zelf de betaling annuleert. In dat geval wordt er dus geen bedrag bij u afgeschreven en wordt het door u aangevraagde product ook niet geleverd. Wanneer u problemen heeft met de online betaling controleer dan uw eigen beveiligings- (o.a. firewall) of browserinstellingen.